Omnichannel a prodejní kanály

Prodejním kanálem se rozumí místo, kde firma svoje zboží nabízí k prodeji. Může se jednat o klasický kamenný obchod, ale i mnoho různých elektronických služeb jako např. e-shopy či online tržiště.

Typy prodejních kanálů

Prodejní kanály se dělí do několika typů, dle rozdílné povahy jejich fungování.

Z důvodu toho, že každý zákazník preferuje ten svůj oblíbený prodejní kanál, tak je přirozeným cílem každé prodejní společnosti zalistovat svoje zboží na co největším množství prodejních kanálů. To je hlavním cílem vícekanálové obchodní strategie (tzv. "omnichannel" z latinského "omni", neboli "vše" a "channel", neboli "kanál") a důvod, proč vznikl systém Retailys.

Kamenné obchody

Kamenný obchod (v americké angličtině označované časko jako "Brick&Mortar" ) představuje snad nejtradičnější typ prodejního kanálu. V dnešní době se kamenné obchody často využívají také jako výdejní místa pro elektronické obchody. Jejich dobrá provázanost v informačním systému na úrovni evidence produktů, skladové dostupnosti či sdílení informací o zákaznících, a následná práce s těmito daty, tvoří základ úspěšné moderní obchodní firmy.

Retailys lze využívat i jako pokladní či skladový systém a využít tak výhod propojení evidence produktů a skladů pro prodejny a eshopy. Prodejny, pokladny, doklady či aktuální stavy hotovosti lze spravovat v modulu Prodejny.

Elektronické obchody ("e-shopy")

Elektronický obchod patří mezi běžné online prodejní kanály. Na větších e-shopech často najdeme nabídku tisíců produktů od mnoha dodavatelů, což klade vysoké nároky na softwarové řešení e-shopu. Běžné je propojení na účetní či skladové softwary. Moderní e-commerce systémy, jako je např. Retailys, obsahují fakturační moduly jako interní součást. U e-shopů se řeší různé formy propagace, jako např. optimalizace pro vyhledávače (SEO), využívají se reklamní systémy (běžně PPC) či srovnávače zboží.

U vícekanálové strategie se počítá běžně s provozováním e-shopů třeba i v několika zemích, což s sebou nese nutnost řešit rozdílné nákupní zvyklosti, jazyky, měny a další funkcionality (označované často jako "lokální specifika")

Díky omnichannel nástroji Retailys je možné provozovat současně více e-shopů jak lokálních, tak zahraničních (splňující lokální specifika) a to vše spravovat v jedné administraci!

Tržiště (marketplaces)

Základním principem online tržišť je spojení prodávajících a nakupujících. Firma si na tržiště zalistuje svoje produkty a tržiště tyto produkty zobrazuje na webu návštěvníkům, kteří si je mohou vložit do košíku a koupit. Tržiště pak přepošle objednávku nakupujícímu, který ji musí v určitém čase odbavit.

Hlavním rozdílem mezi tržištěm a klasickým e-shopem je tedy v tom, že tržiště samo produkty neprodává. V závislosti na obchodním modelu si tržiště často strhává provizi za zprostředkovaný obchod.

Známými globálními tržišti jsou např. Amazon a eBay.

Srovnávače zboží

Specializované portály shromažďující informace o produktech na jednotlivých e-shopech se nazývají srovnávače zboží. Návštěvníci si tak na jednom místě mohou vybrat z nabídek produktů třeba různých obchodů dle ceny, recenzí či dalších informací.

Srovnávače, narozdíl od tržišť, běžně neumožňují přímý nákup na svých webech. Obchodní model je často založen na modelu PPC ("pay per click"), neboli platby za přivedení návštěvníka na elektronický obchod či dodatečná provize při prodeji.

Jen v Evropě existují stovky srovnávačů zboží a srovnávače zboží jsou často jedním z hlavních zdrojů návštěvnosti každého e-shopu.

Hlavními evropskými srovnávači jsou zejména Google Ads, Shopping.com či Shopzilla.

Sociální sítě

Sociální sítě z pohledu internetového obchodníka patří k důležitým prodejním kanálům a nesmí chybět v žádné vícekanálové strategii. V moderních sociálních sítích lze vytvářet vlastní stránky s nabídkou produktů či různým způsobem sdílet produkty ve spolupráci s e-shopem.

Hlavními zástupci sociálních sítí v Evropě jsou Facebook či Instagram, které lze oboje použít pro propagaci svých produktů a systém Retailys je s nimi úzce integrován.

V systému Retailys můžete vytvářet neomezené množství prodejních kanálů různých typů a všechna jejich data, ať už se jedná o produkty, zákazníky či veškeré jejich objednávky spravovat na jednom místě v jedné administraci!